İnfertilite

İnfertilite (Kısırlık) Nedir?

İnfertilite, 1 yıl boyunca yeterli sayıda ve uygun zamanda korunmasız cinsel ilişkiye rağmen çocuk sahibi  olamama durumuna denir. Yaklaşık olarak  evli çiftlerin %15- %20’si infertildir. Bu yüzdelik içinde sadece erkek faktörü %30 iken, hem erkek hem de kadın faktörü %20’dir. Bunun anlamı çocuk sahibi olamayan çiftlerin %50’sinde erkek faktörü etkilidir. İnfertil erkekler, özellikle bozulmuş sperm parametreleri olan, birçok  sağlık sorunu riski ile karşı karşıyadır. Bu hastalıklar; testis kanseri, hormonal bozukluklar (diabet, pituiter bezi, tiroid bezi) kalp hastalıkları,osteoporoz ve metabolik sendromdur. Günümüzde infertilite bir hastalık olarak tanımlanmaya başlamıştır ve incelenmesi gereken bir sağlık sorunudur.

Erkek infertilitesine birçok neden sebep olabildiği için, hastaya sistematik yaklaşmak gerekir. Öncelikle detaylı hasta öyküsü, fizik muayene ve sonrasında hedefe yönelik laboratuar tetkikleri değerlendirmesi yapılır. İlk muayenede sperm analizi ve hormon testleri istenmektedir. Sperm analizinin bozuk çıkması durumunda ikinci bir sperm tetkiki, özellikli sperm fonksiyon testi, hormon testi, radyolojik  değerlendirme ve genetik inceleme istenir. Bazen testis biyopsisi istense de modern pratikte testis biyopsisi terkedilmiştir ve sadece sperm arama işlemleri sırasında yapılmaktadır.

Değerlendirme sonucunda hastaya özel bir tedavi planlaması yapılmaktadır. Bu tedavi planlaması yapılırken çiftin yaşı,  beklentisi ve öncelikleri göz önüne alınmalıdır. Tedaviye başlarken  jinekolog ve  üreme endokrinoloğu  ile paralel hareket edilmelidir bilgi alışverişi yapılmalıdır.

Hastanın Öyküsü ve Fizik Muayenesi

Üroloğunuza başvurduğuz zaman sizden detaylı bir öykü isteyecektir. Sosyal yaşantınız, tıbbi geçmişiniz, yaptığınız iş, aile yaşantınız sorgulanacaktır. Detaylı  seks hayatınız, cinsel ilişkiye girme sıklığınız, ereksiyon, boşalma ve orgazm ile ilgili sorularla tıbbi öykünüz detaylandırılacaktır.

Laboratuvar Testleri

3 hafta ara ile en az iki sperm tahlili yapılmalıdır. Sperm testi yapılırken 2-3 gün cinsel perhiz yapılmalıdır. Hormonal değerlendirmede pitüiter bezi ve testisin fonksiyonunu gösteren testler istenmektedir. Gerektiğinde testisle alakalı hastalıkları  (varikosel, enfeksiyon ya da testis tümörü) göstermesi açısından skrotal doppler ultrasonu  istenebilmektedir.

Testis Fonksiyonu

Testisin 2 fonksiyonu vardır. Birinci görevi üremeyi sağlayan  sperm’i , ikinci görevi de vücut da birçok görevi olan olan erkeklikhormonunu  üretmektir. Testisin sperm üretmesi için testis içinde yeterli miktarda erkeklik hormonu olmalıdır. Erkeklik hormonu azlığında sperm üretimi olmamaktadır. Testiste erkeklik hormonu normal iken başka sebeplerden dolayı testis sperm üretemeyebilir.

Genetik Testler

Genetik testler erkek infertilitesinde birçok yoldan faydalı olabilmektedir. Örneğin karyotip (kromozom) analizinde  hastanın başka hastalıklar için risk altında olup olmadığı hakkında bilgi vermektedir.  Y kromozom mikrodelesyon testinde de hastada sperm bulma şansı hakkında bize yol göstermektedir.

Sperm testinde kullanılan terimlerin anlamı:

Azospermi:     Menide sperm olmaması

Aspermi:         Meninin çıkmaması